Olej do M3 3.2
Re: Olej do M3 3.2
No może masz racje więc spróbuje tego CFS-a 10W60.
Wiele kolegów mi wspominało o tym oleju, wiele ma znajomych w sportach motorowych a mój przyjaciel i zarazem znajomy rajdowca Rzeźnika (nie jestem w stanie sobie przypomniec imienia ale nazwisko nie sposób zapomnieć) jeździ własnie teraz na tym CFS 10W60 w WRC .
Pogadam z dystrybutorem Millers-a z Krakowa bo nie ukrywam że fajnie by było żeby mi ten olej sprawdził ile on wytrzymuje.
Ale nurtuje mnie nadal ten olej do VANOS-ów 5W40 o którym była mowa.
A co z olejem do napedu jaki wlałes tez Millers-a ?
Wiele kolegów mi wspominało o tym oleju, wiele ma znajomych w sportach motorowych a mój przyjaciel i zarazem znajomy rajdowca Rzeźnika (nie jestem w stanie sobie przypomniec imienia ale nazwisko nie sposób zapomnieć) jeździ własnie teraz na tym CFS 10W60 w WRC .
Pogadam z dystrybutorem Millers-a z Krakowa bo nie ukrywam że fajnie by było żeby mi ten olej sprawdził ile on wytrzymuje.
Ale nurtuje mnie nadal ten olej do VANOS-ów 5W40 o którym była mowa.
A co z olejem do napedu jaki wlałes tez Millers-a ?
Re: Olej do M3 3.2
Tak. Do skrzyni CRX 75w90 NT, a do dyfra CRX LS 75w140 NT. Skrzynia przestała mi zgrzytać przy szybkiej zmianie z 1 na 2, a dyfer się szybciej spina. Niestety szpera przy ciasnych skrętach hałasuje. W sumie dzieje się to niemalże tylko na parkingach wielopoziomowych, ale uprzedzam dźwięk do przyjemnych nie należy. W sumie większość eMek tak ma też na Castrolu i trzeba dolewać dodatek który to kasuje.Jerzyk pisze:A co z olejem do napedu jaki wlałes tez Millers-a ?
Re: Olej do M3 3.2
silnik
przy okazji subaru, w ktorym remontowalem i docieralem silnik poczytalem troche o olejach, szczegolnie tutaj http://forum.subaru.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p1492413 (zeby sie nie przerazac to wystarczy ostatnie 10 stron
)
w subaru uzywam millersa i motula, uwazam ze te oleje sa bardzo porownywalne (nawet ceny bardzo zblizone)
w m3 e36 uzywanej jedynie do sportu mam castrola tws i nie zmienie go, ten olej przetrwal wielokrotne upalanie przy temp. ponad 140st (uszkodzony termostat olejowy)
dodatkowo przejrzalem dane techniczne i zwrocila moja uwage m.in. temp. plyniecia/krzepnieca -51st (w oleju 10w60!); uwazam, ze jest to jedyny 10w60, ktory mozna uzywac caly rok. dodatkowo ten olej powstal dla motorsportu (to nie marketing), sprzedaje sie go bardzo malo, jest wyraznie drozszy od innych i sadze, ze wynika to z kosztow skladnikow i produkcji
poniżej krótkie porówanie istotnych parametrów millersa i tws (oba oleje 10w60):
Kinematic Viscosity @ 100°C m = 22.0cSt, tws = 24.4cSt (tws lepszy)
Kinematic Viscosity @ 40°C m = 125cSt, tws = 161cSt (millers lepszy znacząco i ta właściwość może być decydująca dla zastosowania millersa w silnikach z wąskimi kanałami olejowymi, może być za słabe smarowanie przy rozgrzewaniu oleju)
Pour Point °C m = -25, tws = -51 (przepaść, millers wymaga zmiany na zimę)
Cold Crank Viscosity @ -25°C m = 7,000cP, tws = 4860cP (jak wyżej)
i na koniec bardzo ważny paramter przy długotrwałym mocnym obciążaniu silnika
HTHS @ 150°C m = brak danych (nie sposób zdobyć dla jakiegokolwiek ich oleju), tws = 5.4cP
właśnie brak możliwości poznania lepkości w warunkach HTSH spowodowały, że do subaru leję motula, który ten parametr podaje (nawet pomimo zmiany specyfikacji 300v wskazującej na użycie dość dużej ilości baz naturalnych także w tej serii)
w porówaniu całkowicie pomijam: wpływ na zużycie paliwa, głośność pracy (bo nie wiem czy ona się na cokolwiek przekłada), ochronę katalizatora, utrzymywanie parametrów przy przebiegu ponad 5tys km
dyfer
w m3 używam castrola do dyfrów ze szperami (co chwila ma inną nazwę
),
sprawuje się dobrze, ten olej jest pełnym syntetykiem 75w140
w subaru (też szpera plytkowa w dyfrze) używam motula 75w140 LS
skrzynia
w m3 mam skrzynie z 328 za 300zl, wiec leje polsyntetyk motula 75w90
w subaru skrzynia droga i malo dostepna, mam motula 75w140 LS, potrzebuje paru minut rozgrzania, ale dziala OK
przy okazji subaru, w ktorym remontowalem i docieralem silnik poczytalem troche o olejach, szczegolnie tutaj http://forum.subaru.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p1492413 (zeby sie nie przerazac to wystarczy ostatnie 10 stron

w subaru uzywam millersa i motula, uwazam ze te oleje sa bardzo porownywalne (nawet ceny bardzo zblizone)
w m3 e36 uzywanej jedynie do sportu mam castrola tws i nie zmienie go, ten olej przetrwal wielokrotne upalanie przy temp. ponad 140st (uszkodzony termostat olejowy)
dodatkowo przejrzalem dane techniczne i zwrocila moja uwage m.in. temp. plyniecia/krzepnieca -51st (w oleju 10w60!); uwazam, ze jest to jedyny 10w60, ktory mozna uzywac caly rok. dodatkowo ten olej powstal dla motorsportu (to nie marketing), sprzedaje sie go bardzo malo, jest wyraznie drozszy od innych i sadze, ze wynika to z kosztow skladnikow i produkcji
poniżej krótkie porówanie istotnych parametrów millersa i tws (oba oleje 10w60):
Kinematic Viscosity @ 100°C m = 22.0cSt, tws = 24.4cSt (tws lepszy)
Kinematic Viscosity @ 40°C m = 125cSt, tws = 161cSt (millers lepszy znacząco i ta właściwość może być decydująca dla zastosowania millersa w silnikach z wąskimi kanałami olejowymi, może być za słabe smarowanie przy rozgrzewaniu oleju)
Pour Point °C m = -25, tws = -51 (przepaść, millers wymaga zmiany na zimę)
Cold Crank Viscosity @ -25°C m = 7,000cP, tws = 4860cP (jak wyżej)
i na koniec bardzo ważny paramter przy długotrwałym mocnym obciążaniu silnika
HTHS @ 150°C m = brak danych (nie sposób zdobyć dla jakiegokolwiek ich oleju), tws = 5.4cP
właśnie brak możliwości poznania lepkości w warunkach HTSH spowodowały, że do subaru leję motula, który ten parametr podaje (nawet pomimo zmiany specyfikacji 300v wskazującej na użycie dość dużej ilości baz naturalnych także w tej serii)
w porówaniu całkowicie pomijam: wpływ na zużycie paliwa, głośność pracy (bo nie wiem czy ona się na cokolwiek przekłada), ochronę katalizatora, utrzymywanie parametrów przy przebiegu ponad 5tys km
dyfer
w m3 używam castrola do dyfrów ze szperami (co chwila ma inną nazwę

sprawuje się dobrze, ten olej jest pełnym syntetykiem 75w140
w subaru (też szpera plytkowa w dyfrze) używam motula 75w140 LS
skrzynia
w m3 mam skrzynie z 328 za 300zl, wiec leje polsyntetyk motula 75w90
w subaru skrzynia droga i malo dostepna, mam motula 75w140 LS, potrzebuje paru minut rozgrzania, ale dziala OK
Ostatnio zmieniony ndz gru 04, 2011 13:11 przez kons6, łącznie zmieniany 5 razy.
Re: Olej do M3 3.2
Ja rozmawiałem z kilkoma osobami związanymi z motorosportem odnośnie Castrola i powiedzieli mi że Castrol jest dobrym partnerem sponsporingowym ale do silników nie ma wjazdu po prostu.
kostek_ja: a co to za dodatek który sie wlewa aby szpera nie halasowała ?
Co tam producent zaleca dokładnie , albo może instrukcja seriwisowa, manual ?
Ale chyba TWS juz nie ma zastapił go Edge ?
kostek_ja: a co to za dodatek który sie wlewa aby szpera nie halasowała ?
Co tam producent zaleca dokładnie , albo może instrukcja seriwisowa, manual ?
Ale chyba TWS juz nie ma zastapił go Edge ?
Re: Olej do M3 3.2
sport (rajdy) dziś to silniki turbo, inna technologia, do subaru twsa nie lejęJerzyk pisze:Ja rozmawiałem z kilkoma osobami związanymi z motorosportem odnośnie Castrola i powiedzieli mi że Castrol jest dobrym partnerem sponsporingowym ale do silników nie ma wjazdu po prostu.
jest, jest caly czas, tylko w litrowych opakowaniach, najlepsza cena w aso bmw, w intercars drozejJerzyk pisze:Ale chyba TWS juz nie ma zastapił go Edge ?
Re: Olej do M3 3.2
jak odnalazles ta usterki i jak sie jej pozbyles?kons6 pisze: w m3 e36 uzywanej jedynie do sportu mam castrola tws i nie zmienie go, ten olej przetrwal wielokrotne upalanie przy temp. ponad 140st (uszkodzony termostat olejowy)
Re: Olej do M3 3.2
1. zmieniłem chłodnicę oleju na umieszczoną wyżej nieseryjną po mechanicznym uszkodzeniu oryginalnej, przy testach nowej chłodnicy okazało się, że nie płynie przez nią olej, była chłodnawania pisze:jak odnalazles ta usterki i jak sie jej pozbyles?kons6 pisze: w m3 e36 uzywanej jedynie do sportu mam castrola tws i nie zmienie go, ten olej przetrwal wielokrotne upalanie przy temp. ponad 140st (uszkodzony termostat olejowy)
2. termostat został sprawdzony we wrzącej wodzie (to jest termostat woskowy) i nie działał, został zaspawany w pozycji otwartej, bo usunięcie termostatu niczego nie daje
teraz widzę max temperatury ok. 120st przy ostrym upalaniu
Re: Olej do M3 3.2
czemu jego usuniecie nic nie daje? to nie jest tak jak by byl otwarty caly czas?
nie chciales kupic nowego w ASO za 1000zl
nie chciales kupic nowego w ASO za 1000zl

Re: Olej do M3 3.2
nie, w pozycji otwartej otwiera jeden kanał olejowy, zamykając jednocześnie inny przepływ i tylko wtedy olej płynie przez chłodnicę: sprawdzone w teorii i praktycewania pisze:czemu jego usuniecie nic nie daje? to nie jest tak jak by byl otwarty caly czas?
jeśli lubisz demontować podstawę filtra oleju, to możesz sam sprawdzić dodatkowo, zrobić fotostory i opublikować na forum

Re: Olej do M3 3.2
nie, nie, taki ambitny to ja nie jestem
jako posiadacz S50B32 wole znac jego bolaczki i wiedziec co moze mnie jeszcze zaskoczyc. Czy pozycja otwarta termostatu ma jakies nieporzadane skutki uboczne, np gdy silnik jest jeszcze zimny?

Re: Olej do M3 3.2
kons6, ja bym tylko zauważył że TWS jednak mocno syfi silnik. Dodatkowo lepkość to nie jedyny parametr który ma wpływ na odporność filmu olejowego na zerwanie.
Ogólnie jak zawsze wszystko zależy od potrzeb. Większość eMek i tak zimuje więc nie potrzebuje oleju na zimę, a estry przy upalaniu podobno jednak robią robotę i jakoś wolę je mieć. Dodatkowo przy temp. dodatnich Millers wydaje się mieć lepszą lepkość do zimnego rozruchu i ma wyższą normę jakościową API. Chociaż nie wiem czym się dokładnie różni SL od SJ
TWS wygląda na olej lepszy do jazdy w zimę jeżeli samochód nie stoi w garażu. Nie dużo mu brakuje żeby był 5w60
Nie mniej jednak moja eMka stoi w ogrzewanym garażu i bardzo rzadko zdarza jej się stać dłużej na mrozie. A jak mamy naprawdę duże mrozy rzędu -15 to nie wyjeżdżam nią wiedząc że będzie musiała dłużej postać. Biorę co innego.
Szkoda że producenci nie tworzą wykresu lepkości od temp. Wówczas mielibyśmy lepszą przejrzystość w jakich temp. który jest lepszy
Ogólnie jak zawsze wszystko zależy od potrzeb. Większość eMek i tak zimuje więc nie potrzebuje oleju na zimę, a estry przy upalaniu podobno jednak robią robotę i jakoś wolę je mieć. Dodatkowo przy temp. dodatnich Millers wydaje się mieć lepszą lepkość do zimnego rozruchu i ma wyższą normę jakościową API. Chociaż nie wiem czym się dokładnie różni SL od SJ

TWS wygląda na olej lepszy do jazdy w zimę jeżeli samochód nie stoi w garażu. Nie dużo mu brakuje żeby był 5w60

Nie mniej jednak moja eMka stoi w ogrzewanym garażu i bardzo rzadko zdarza jej się stać dłużej na mrozie. A jak mamy naprawdę duże mrozy rzędu -15 to nie wyjeżdżam nią wiedząc że będzie musiała dłużej postać. Biorę co innego.
Szkoda że producenci nie tworzą wykresu lepkości od temp. Wówczas mielibyśmy lepszą przejrzystość w jakich temp. który jest lepszy

Re: Olej do M3 3.2
masz jakieś dodatkowe informacje? zdjęcia? filmy, własne obserwacje?kostek_ja pisze:kons6, ja bym tylko zauważył że TWS jednak mocno syfi silnik.
pytam, bo właśnie to "syfienie silnika" jest typowym zarzutem wobec castrola,
ale nie spotkałem się jeszcze z tym, że ktoś to mówił o TWSie
na temat innych olejów castrola się nie wypowiadam
Re: Olej do M3 3.2
kons6, czytałem na ten temat, widziałem zdjęcia. Na forum chyba Os wrzucał zdjęcia swojego S50B30 który cały czas jeździł na TWSie i naprawdę był mocno usyfiony.
Jakby co mój silnik nr.1 który miał niecałe 20k km i jeździł na TWSie wyglądał normalnie, ale to jednak było tylko 20k km.
Nie mniej jednak jak dobry by TWS nie był, a faktycznie syfi silnik to może w końcu zapchać jakiś kanalik i silnik się zatrze, Vanos padnie itp.
Ja zmieniłem olej właściwie tylko z powodu tego syfienia. Bo poza tym TWS to naprawdę dobry olej.
Jakby co mój silnik nr.1 który miał niecałe 20k km i jeździł na TWSie wyglądał normalnie, ale to jednak było tylko 20k km.
Nie mniej jednak jak dobry by TWS nie był, a faktycznie syfi silnik to może w końcu zapchać jakiś kanalik i silnik się zatrze, Vanos padnie itp.
Ja zmieniłem olej właściwie tylko z powodu tego syfienia. Bo poza tym TWS to naprawdę dobry olej.
Re: Olej do M3 3.2
Ja tez miałem do czynienia z Castrolem w 3 autach w tym jednym służbowym.
Brat ma TWS w Corolli TS 1.8 i po 100 000km jest ogólnie syf bez dwóch zdań.
Znalazłem ten olej który ma lepkość 5W40 i jest zalecany przez Mr. Vanos
jako że mam drugą BMW w rodzinie więc spróbuję tego oleju.
http://allegro.pl/fuchs-race-pro-s-5w40 ... 18100.html
Brat ma TWS w Corolli TS 1.8 i po 100 000km jest ogólnie syf bez dwóch zdań.
Znalazłem ten olej który ma lepkość 5W40 i jest zalecany przez Mr. Vanos
jako że mam drugą BMW w rodzinie więc spróbuję tego oleju.
http://allegro.pl/fuchs-race-pro-s-5w40 ... 18100.html
Re: Olej do M3 3.2
Jerzyk, ten olej zalecają do S50. Nie lej do S54 oleju 5w40.